مائــده الهی
بسم الله الرحمن الرحیم بسیارى از مفسّران و راویان حدیث در ذیل آیات آغاز سوره معارج (سَئَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ- لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ- مِنَ اللّهِ ذِىْ الْمَعارِجِ): «تقاضا کنندهاى تقاضاى عذابى کرد که به وقوع پیوست، این عذاب مخصوص کافران است، و هیچ کس نمىتواند آن را دفع کند- از سوى خداوند ذى المعارج»، (خداوندى که فرشتگانش به آسمانها صعود مىکنند)، شأن نزولى نقل کردهاند که خلاصهاش چنین است: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله على علیه السلام را در غدیر خم به خلافت منصوب کرد و درباره او گفت: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاه فَعَلىٌّ مَوْلاهُ» چیزى نگذشت که خبر آن در اطراف پیچید، «نعمان بن حارث فهرى» (که از منافقان بود) ( 1) خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: توبه ما دستور دادى که شهادت به یگانگى خدا، و رسالت تو بدهیم ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و نماز و زکات دادى، همه اینها را پذیرفتیم، ولى به اینها راضى نشدى، تا اینکه این جوان (اشاره به على علیه السلام) را به جانشینى خود منصوب کردى و گفتى: مَنْ کُنْتُ مَوْلاه فَعَلىٌّ مَوْلاهُ آیا این کار از ناحیه خودت بوده یا از سوى خدا؟، پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: قسم به خدایى که معبودى جز او نیست، از ناحیه خدا است». «نعمان بن حارث» روى برگرداند و گفت: «خداوندا اگر این سخن حق است و از ناحیه تو است، سنگى از آسمان بر ما بباران»!ناگهان سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت و اینجا بود که آیه سَئَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ نازل گشت.آنچه گفته شد مطابق روایتى است که در مجمع البیان از ابوالقاسم حسکانى نقل شده است ( 2) و همین مضمون را بسیارى از مفسّران اهل سنّت و روات احادیث با تفاوت مختصرى نقل کردهاند مانند: قرطبى در تفسیر معروفش ( 3) و آلوسى در تفسیر روح المعانى ( 4) و ابواسحاق ثعلبى در تفسیرش (5)علامه امینى در کتاب الغدیر، این روایت را از سى نفر از علماى هل سنّت (با ذکر مدرک و عین عبارت) نقل مىکند، از جمله سیره حلبى، «فرائد السّمطین» حموینى، «دررالسّمطین» شیخ محمّد زرندى، «السراج المنیر» شمس الدین شافعى، «شرح جامع الصغیر» سیوطى و «تفسیر غریب القرآن» حافظ ابو عبید هروى، و «تفسیر شفاء الصدور» ابوبکر نقّاش موصلى و کتابهاى دیگر. ( 6) (7)
Design By : Pichak |